Životní cyklus výrobků se dramaticky zkracuje z desetiletí na několik let, u některých produktů dokonce na několik měsíců. Neustále měníme mobilní telefony, notebooky i domácí spotřebiče. Přesto ale najdeme produkty, které lidé nechtějí opouštět a vztah k nim by se dal ve zkratce vystihnout písní „Nesnáším loučení“. Může jít o snahu ušetřit za aktuální novinky a módní trendy, strach vyzkoušet něco nového, nebo neznalost alternativ, které trh nabízí?

Asi se mnou budete souhlasit, že nejčastějším argumentem bývá snaha ušetřit. Krátkodobé „zadarmo“ ale v dlouhodobém hledisku často představuje nemalé peněžní náklady, starosti a ztrátu času. Znáte to: „To auto přece pořád jezdí.“ Ale ty nekonečné starosti s opravami, tahanice s úřady pro získání emisních zkoušek, omezená bezpečnost, enormní spotřeba a hlavně ta neustálá nervozita, zda vám auto neklekne cestou na dovolenou nebo před důležitou pracovní schůzkou. Stojí to za to?

Druhým nejčastějším důvodem a zároveň mýtem bývá přesvědčení „Já nic takového nepotřebuji“ či „Nechci se učit nic nového“. Ale proč? Vezměme si například carvingové lyže. Ještě před pár lety je řada lidí brala jako zbytečný módní hit. Zbytečnou investici, která vyžadovala změnu lyžařského stylu a stála nemálo peněz. Stačila ale jediná příležitost si je vyzkoušet. Vlézt si v lyžácích do tohoto „zázraku“ a položit se do oblouku. I ti nejkonzervativnější nakonec procitli. Je to něco úplně nového, do té doby nepředstavitelný zážitek. Je to fajn, a vlastně není ani tak těžké se nový styl naučit. Naopak! Ty lyže ve svahu krásně drží, snadno se ovládají a nabízejí nová dobrodružství.

Na závěr se přiznám, také mám řadu věci rád a ctím písničku „Neopouštěj staré známé pro nové“. Na druhou stranu, změna je spouštěčem nových příležitostí. Není vždy jednoduchá a v krátkodobém hledisku vyžaduje kapku odhodlání a kuráže. Dlouhodobě ale přináší benefity, otevírá oči a do každého procesu vnáší důležité osvěžení. A neplatí to jenom v byznyse.